همه چیز درباره کفش های دویدن مردانه

همه چیز درباره کفش های دویدن مردانه ورزشکارانی که به دوندگی علاقه زیادی دارند، همواره باید در نظر داشته باشند که اصلی‌ترین و ساده‌ترین تجهیزات لازم برای دویدن، کفش مخصوص دویدن است.

که در اصطلاح ورزشی (Runner) گفته می‌شود که معنی دونده می‌دهد ولی منظور ما آن نوع کفش ورزشی است که بهتر است در هنگام دویدن پوشیده شود.

چراکه قسمت پاها بیشترین درگیری را در دویدن دارد. بنابراین یک جفت کفش مخصوص دویدن برای هر دونده‌ای که به صورت حرفه‌ای به این ورزش مشغول است، ضروری می‌نماید.

قبل از خرید یک جفت کفش دویدن چه در کفش دویدن زنانه و یا مردانه، دانستن نکات مهم در مورد کفش مخصوص دویدن مفید است.

همه چیز درباره کفش های دویدن مردانه

ضربات پا هنگام دویدن

با وجود تمام انرژی‌هایی که صنعت کفش برای تحقیقات مواد زیره انجام داده است، بهترین چیزی که می‌توان از یک کفش دویدن انتظار داشت انرژی‌ای است که پس از تماس با زمین به دونده باز می‌گرداند.

حدود 1٪ انرژی موردنیاز برای فشار دادن از زمین است. سطحی که روی آن می‌دوید تأثیر بسیار بیشتری در این مورد دارد. سطح دویدن و سرعت دویدن بیشترین تأثیر را بر طول گام و وضعیت ضربه پا دارد.

جایی که به زمین برخورد می‌کنیم به سرعتی که می‌دویم بستگی دارد. دویدن سریع شما را روی انگشتان پا بالا می‌برد، اما دویدن در مسافت‌های طولانی به‌طورکلی حداقل باعث می‌شود که شما به وسط پا ضربه بزنید و برای بیشتر افراد، به‌خصوص وقتی که خسته می‌شوند.

دچار ضربه پاشنه می‌شوند. بسیاری از دوندگان هنگام دویدن از ترکیبی از موقعیت‌های ضربه‌ای استفاده می‌کنند، و برخی در واقع از چپ به راست متفاوت هستند.


“جهت مشاهده جدیدترین مدلهای کفش مردانه روی لینک کلیک کنید”


زیره مناسب در کفش دویدن

سفت بودن قسمت زیره کفش ورزشی در سراسر انگشتان پا تأثیر زیادی بر انرژی مصرفی در دویدن دارد. هرچه انگشتان پای ما در هنگام دویدن بیشتر خم شوند، دویدن ما ناکارآمدتر است!

بااین‌حال، اگر کفی کفش در سراسر انگشتان پا خیلی سفت باشد، و امکان خمیدن را با مشکل مواجه کند، نمی‌توانیم از انگشتان پا برای خم شدن برای کمک به کارایی دویدن خود استفاده کنیم.

همچنین باید بدانید که زیره ها باید طوری طراحی شوند که پای شما روی آن کار کند، نوع کفی کفش، می‌توانند دویدن یا درجازدن را برای افراد آسان‌تر کنند و در برابر خستگی ناشی از یک دوندگی طولانی محافظت کنند.

به‌خصوص پس از آسیب‌دیدگی جزئی یا هنگام بازگشت به خانه و دویدن پس از یک استراحت مختصر. در کفش‌های خیلی سفت، ماهیچه‌های ساق ما باید بیشتر کار کنند.

چراکه خطر آسیب‌دیدن آنها بیشتر است. به نظر می‌رسد داشتن یک کفی نسبتاً سفت با خم شدن جزئی در انگشتان پا برای اکثر افراد بهترین روش برای خوب دویدن است. اما اگر ماهیچه‌های ساق پای قوی دارید، بهتر است با یک کفش با کفی سفت بدوید.

وزن دونده و کفش دویدن

همه چیز درباره کفش های دویدن مردانه یکی از شایع‌ ترین آسیب‌هایی که دوندگان با آن گاهی مواجه هستند آسیب ناشی از عدم توازن بین کفش و وزن است. کفش مربوط به وزن دونده، نسبت به وزن کفش دویدن است.

به‌طوری‌ که اگر یک دونده سبک هستید از یک کفش ورزشی سبک استفاده کنید. اگر فردی حجیم‌تر هستید، از کفش ورزشی سنگین‌تر استفاده کنید. افراد اغلب بر اساس شکل خود به گروه‌های مورفولوژیکی تقسیم می‌شوند.

افراد اکتومورف یعنی افرادی که سبک‌وزن و لاغر هستند، در مسافت‌های طولانی به‌خوبی دوندگی می‌کنند. بهترین کفش دوندگی برای این گروه نیز کفش‌های سبک، با حداقل جنس زیره میانی است.

تعویض کفش‌های دویدن

یک جفت کفش مخصوص دویدن را برای مدت طولانی نپوشید. به یاد داشته باشید که کفش‌های خود را در پس از کیلومترها دویدن، تعویض کنید. نیازی نیست حتماً دور بیندازید، می‌توانید از آنها در پیاده‌روی و انجام ورزش‌های سبک و یا در فعالیت‌های بیرون از خانه استفاده کنید.

بهتر است اگر امکان خرید دو جفت کفش دویدن را دارید حتماً تهیه کنید و هنگام دویدن هرچند وقت یکبار آنها را جایگزین کنید.

همه چیز درباره کفش های دویدن مردانه

انواع کفش مخصوص دویدن

برندهای کفش ورزشی، به‌خصوص کفش‌های مخصوص دویدن، سه نوع کفش دویدن را تولید کرده‌اند:

که در دسته‌های خنثی، کنترل حرکتی و پایداری تقسیم شده‌اند و هر تولیدکننده کفش ورزشی مردانه در هر برندی موظف به‌کاربردن ویژگی‌های فوق است.

البته می‌توان گفت که این دسته‌بندی‌ها احتمالاً برای فروش بیشتر کفش‌ها ایجاد شده‌اند و نیز براین‌اساس مطالعات پزشکی و فیزیولوژی است که یک فرد در هنگام راه‌رفتن یا دویدن به پاها و ساق پاهای خود چه اندازه فشار وارد می‌کند

و یا نحوه قرارگیری انگشتان پا در پنجه کفش تا چه حد باید استاندارد باشد تا از آسیب‌های مفصلی در قسمت پا جلوگیری کند.

خبر خوب این است که برندهای مشهور ورزشی، در طراحی و تولید کفش مخصوص دویدن، نکات فیزیولوژیکی مفصل پا و ناحیه ساق پا را در اولویت خود قرار می‌دهند.

نوع پا در انتخاب یک کفش مخصوص دویدن

هنگامی که برای اولین‌ بار کفش‌های دویدن خود را در فروشگاه یا خانه امتحان می‌کنید، به نکات زیر توجه کنید:

  • تناسب مناسب با انگشتان پا

باید به‌اندازه عرض انگشت شست بین انگشت پا و انتهای کفش فاصله داشته باشد.

  • تناسب میان پا و پاشنه پا

باید در قسمت میانی پا و پاشنه یک تناسب محکم (اما نه تنگ) داشته باشد. سپس، پس از مدتی که کفش را پوشیدید، ابتدا در خانه خود یا اگر در فروشگاه هستید کمی راه بروید. اگر هرکدام از نشانه‌های زیر را متوجه شدید بدانید که کفش‌های شما برای دویدن مناسب نیستند:

  • سوزن‌سوزن‌شدن یا بی‌حسی در انگشتان پا

این می‌تواند نشان‌دهنده حجم ناکافی کفش باشد (اگر پایی با حجم بالا دارید). همچنین می‌تواند به این معنی باشد که کفش شما خیلی کوتاه یا خیلی باریک است. کفش‌های خیلی باریک می‌توانند منجر به مشکلات جدی پا شوند.

  • تاول بین یا بالای انگشتان پا

احتمالاً کفش شما خیلی کوچک است.

  • تاول روی گوی پای شما

احتمالاً کفش شما خیلی گشاد است.

  • انگشت (های پا) کبود شده:

کفش‌های شما به‌اندازه کافی بلند نیستند و این مورد اصلاً برای دویدن توصیه نمی‌شود.

کفش مناسب دویدن باید طوری باشد که دونده در آن احساس راحتی و سبکی کند و هر آن برای دویدن مسافت‌های طولانی آماده باشد.

حرف آخر

همه چیز درباره کفش های دویدن مردانه کفش‌های ورزشی مردانه انواع مختلفی دارند که بهتر است در هنگام خرید طبق نوع ورزشی که دارید، کفش مخصوص آن را نیز انتخاب کنید.

چراکه در کفش‌های ورزشی باتوجه‌به ویژگی‌هایی که طراحان و تولیدکنندگان در نظر گرفته‌اند هرکدام مناسب ورزشی خاص هستند و حالات فیزیولوژیکی و نحوه عملکرد پاها در هر ورزش را در نظر می‌گیرند؛

بنابراین اگر دوست دارید به‌جای پیاده‌روی ساده یا ورزش در باشگاه، در محیط آزاد بدوید، حتماً کفش مخصوص دویدن را تهیه نمایید.


“جهت مشاهده و خرید جدیدترین مدلهای کفش ورزشی مردانه کلیک کنید”

2 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *